Tag

jalan-jalan

Browsing

Apabila menyebut Taiping, Kilang Kopi Antong ini pastinya ada dalam iteneri.
Melihat bagaimana proses membuat kopi depan mata, merakam rutin harian mereka dan pelajari sesuatu.

Saya bukanlah peminat kopi. Dan berada di sini lama-lama, buatkan saya tak berapa selesa sebenarnya. Namun, sebabkan fotografi, gagahkan diri untuk ambil gambar idaman hati.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.

Inilah antara hasil yang dapat.

Sebahagian koleksi yang saya ambil ketika kunjungan ke sini sekitar tahun 2015. Wah, sudah 5 tahun gambar ini. Gambar diambil sepenuhnya dengan kamera Sony A6000. Lejen kamera ini.

Kenangan bukan?

Melihat gambar begini, teringat bau kopinya, keringat yang mengalir dan susah senangnya buat kopi.

Ah, buat diri teringin mahu ke sini lagi dan tempat-tempat lain. Sudah rindu kaki ini mahu melangkah mencari gambar dengan #FotoOhsem.

Bila?

Apabila keadaan kembali normal nanti. Kita putuskan rangkaian virus ini dengan duduk di rumah.

Sementara itu, mari layan dulu gambar-gambar dalam koleksi dan jaga kesihatan masing-masing okay.


Zanariah Salam
Kembara mencari gambar.

Satu lagi lokasi dalam Johor yang saya suka adalah di Kong Kong, Masai, Johor. Terletak 35km daripada Plaza Tol Cahaya Baru, Lebuhraya Senai Desaru, ia pastinya menjanjikan percutian terbaik untuk kalian sekeluarga.

Umum tahu di sini memang terkenal dengan hidangan seafoodnya. Ada udang, ikan, ketam yang dibuat shell out memang lumayan sungguhlah. Makan bertambah-tambah siap tak pandang kanan kiri kerana asyik benar menikmati hidangan. 

Apatah lagi kalau datang awal pagi, dan kemudian lihat matahari terbit daripada sini. Memang serius lawa sangat. Buktinya, tengoklah pada gambar-gambar ini.

Kalau nak ikutkan, ada benda lagi yang menarik di sini. Merentasi Sungai Johor dengan naik cruise. Pernah ikut sama? Nak tahu?

Dengan naik cruise, kita boleh layan tengok pemandangan cantik pokok kayu bakau sepanjang sungai. Tenang saja tengok. Damai suasananya. Hilang rasa tekanan melihat hijaunya flora di sini. Malah dari satu sudut boleh nampak Jambatan Senai Desaru di celah-celah paya bakau ini. Awesome sangat wei gambarnya. 

Kalau bernasib baik, sesekali itu akan nampak nelayan menjala ikan di sini.

Dan paling tak sangka, ada satu pantai cantik terselindung di sini. Pantai Pasir Choban namanya. Memang lokasi strategik nak posing posing sakan depan kamera dengan berlatarbelakangkan Jambatan Senai Desaru. Nanti pemandu pelancong akan tunjukkan demo bagaimana mahu menjala ikan di sini. Ambil peluang untuk sama-sama buat aktiviti begini. Seronok wei, bila tahu cara nak lilit jala di tangan sebelum nak menjala. Buat budak-budak, memang terujalah. Mana ada benda begini di bandar. Ye tak?

Tak habis di situ, dalam perjalanan pulang dengan menaiki cruise, kita akan merentasi Jambatan Senai Desaru yang menjadi antara ikon kebanggaan Kong Kong. Selama ini kita lalu jambatan ini dengan pengangkutan darat, kali ini kita lalu bawah jambatan dengan pengangkutan air, guna cruise. Memang mengasyikkan menikmati semua ini yang selama ini tak pernah tahu pun. Serius, tambah lagi dengan angin sepoi-sepoi bahasa menyapa muka. Allah, nikmatnya.

Tempat cantik, pemandangan menyenangkan, apatah lagi ia di dalam Malaysia wei. Sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 dan Tahun melawat Johor 2020 apa kata bawa keluarga ke sini menikmati semua ini. 

Oh ya, kalau mahu bermalam dan memancing di sini pun boleh. Ada chalet terapung mereka sediakan. 

Terus hubungi Puan Salbiah di

No tel : 013-723 5350

Fb page : Kongkong Eco Tourism

Google map : https://goo.gl/maps/kfBgLy48kZuRUZfj7

 

Zanariah Salam
Pusing keliling tempat sendiri untuk ambil tahu.

 

Sesiapa yang sukakan alam, seronok nak menikmati suasana hutan paya bakau, saya cadangkan kalian bolehlah ke Pulau Kukup di Pontian, Johor. 

Ia adalah hutan paya bakau terbesar di dunia yang tidak dihuni oleh manusia. Lebih menarik lagi, ia telah diiktiraf sebagai Tanah Lembap Berkepentingan Antarabangsa atau tapak Ramsar oleh Biro Persidangan Geneva pada 31 Januari 2003, dan terus menjadikan Taman Negara Johor Pulau Kukup ini antara destinasi pelancongan menarik di Pontian.

Perjalanan ke sini tidaklah jauh. Ambil masa dalam 30km daripada Bandar Pontian. Di sini kalian semua boleh

  1. Merasai pengalaman naik bot tambang

Untuk menaiki bot, anda hanya perlu ke laluan kanan Terminal Feri Kukup. Akan ada pembawa bot sedia menanti kedatangan anda semua.

Perkhidmatan bot dengan bayaran RM5 untuk pergi dan balik disediakan. Dalam masa 5 minit sahaja, anda sudah boleh sampai di sana. Tak terasa pun menaiki bot, tapi pengalaman itu yang lebih menarik untuk dinikmati bersama keluarga.

  1. Melihat flora dan fauna yang wujud

Dengan keluasan lebih kurang 647 hektar dan diliputi oleh hutan paya bakau dengan dan 800 hektar kawasan dataran lumpurnya, Pulau Kukup menjanjikan pembelajaran menarik mengenai spesis flora dan fauna yang wujud di sini. 

Ada signboard bagi setiap spesis kayu bakau di sini.

Bagi menambahkan lagi pembelajaran dan kajian, terdapat tapak semaian yang dipanggil Arboretum disediakan untuk semaian pelbagai tumbuhan. 

Tiket masuk :

Malaysia

Pelajar RM3

Dewasa RM5

Warga Emas RM3

Kanak – kanak Percuma

 

Bukan Warganegara

Pelajar RM10

Dewasa RM20

Warga Emas RM10

Kanak – kanak Percuma

  1. Ambil foto menarik dengan alam

Ada binaan yang agak menarik yang dinamakan sebagai Covered Broadwalk (Time Tunnel) dan Interactive Mudplay yang boleh anda ambil gambar. Buat kaki IG, inilah peluang terbaik untuk mengayakan pelbagai posing cun melecun di sini.

  1. Melawat kelong ikan

Selepas puas berjalan dan melihat flora dan fauna, ketika perjalanan pulang kembali, bot akan singgah sebentar di kelong ikan. Di sini anda akan dapat melihat ikan dikelong sambil membeli sedikit cenderamata jika mahu. Nak tengok ikan terbang pun boleh di sini. Siap sedia dengan video.

Menarik kan? Bagaimana hendak ke sana?

Dari bandar Pontian, kalian boleh menghala ke Jalan Kukup. Jalan terus hingga ke Pekan Kukup. Terdapat deretan kedai makan dan kedai runcit disepanjang jalan di pekan tersebut. Di penghujung jalan, terdapat bangunan besar yang dikenali sebagai Terminal Feri Antarabangsa Kukup. Kalian hanya perlu ke bahagian kanan terminal untuk menaiki bot ke Pulau Kukup.

Ada perkara penting yang perlu diambil kira ketika berkunjung ke Pulau Kukup.

  1. Bawa air minuman secukupnya untuk keperluan sendiri ketika dahaga.
  2. Jika hendak membawa makanan, pastikan ianya disimpan dalam beg. Cukuplah sekadar membawa makanan yang dapat mengalas perut. 
  3. Pakailah kasut dan seluar demi keselesaan perjalanan sepanjang berjalan di sekitar Pulau Kukup.
  4. Pulau Kukup dibuka daripada jam 9 pagi hingga 5 petang. Waktu terakhir masuk adalah jam 4 petang. Oleh itu, rancanglah perjalanan kalian supaya persinggahan kalian ke sini tidak kelam kabut dan tergesa-gesa. Nikmati alam sepuasnya dan hiruplah udara segar di sini.

Sesekali meneroka tempat sendiri, pastinya akan membawa kenangan yang lebih manis bersama keluarga dan anak-anak terutamanya menikmati alam. Mereka pun boleh belajar sama.

Zanariah Salam
Pusing keliling tempat sendiri untuk ambil tahu.

Gambar-gambar ini adalah pemandangan yang boleh kita ambil jika berkunjung ke U Bein Bridge di Myanmar. Sini memang antara lokasi terbaik untuk ambil gambar semata. Bahkan, baru saja di sini beberapa jam, begitu banyak ruangan memori kad saya sudah terisi.

U Bein Bridge ini adalah jambatan kayu sepanjang 1.2km dan dibina daripada beribu-ribu kayu yang didirikan bagi menjadi laluan untuk penduduk setempat dan pelancong menyeberangi Tasik Taungthaman. Nampak saja macam usang benar jambatan ini, tapi teguh sebenarnya. Malah ia memberi satu seni komposisi leading line yang menarik dalam fotografi.

Datang ke sini pada awal pagi dan lewat petang sangatlah sesuai.

Pada awal pagi, boleh lihat sendiri nelayan-nelayan menjala ikan ditasik ini. Berdiri dari atas jambatan dan ambillah gambar sepuasnya.

Petang pula, bila cahaya oren beransur-ansur menyelubungi jambatan ketika matahari mula melabuhkan diri, ia mewujudkan suasana yang sangat dramatik. Dengan silhouette struktur kayu dan orang lalu lalang di situ menambahkan lagi keterujaan untuk terus menekan butang shutter tanpa henti. Jadi leka betul.

Nak lagi menarik, boleh naik sampan yang disediakan. Ada sedikit tambang dikenakan. Ramai juga yang menikmati matahari terbenam dari sini. Ada tele lens, memang cun melecun hasil gambar yang boleh dapat. Silap-silap, bila kena dengan cuacanya, boleh dapat bulatnya matahari yang sangatlah cantik. Kena pula masa itu, ada orang lalu, waduh, dramatik sungguh momennya.

Pergi travel semata-mata untuk ambil gambar dan nikmati alam, begitu indah sekali pengalaman. Ambil tahu budaya setempat, cara kehidupan mereka, menambah pengetahuan baru sepanjang perjalanan.

Eh, siapa yang dah sampai ke sini?

Zanariah Salam
Terus teringat momen paling tak boleh dilupa bila tengok gambar kat sini. Kelakar pun ada. Hehe

Tarikan baru buat pengunjung Kuala Lumpur terutamanya pada waktu malam. Dan boleh saya katakan ikon terbaru lokasi pelancongan di Kuala Lumpur.

Pintasan Saloma.

Laluan pejalan kaki sepanjang 370m yang dapat memendekkan perjalanan dari Kg. Baru ke menara berkembar KLCC daripada 30 minit kepada 7 minit sahaja yang siap sedia dibuka untuk orang awam bermula awal Feb 2020 lepas.

Ada spot yang telah disediakan untuk pengunjung bergambar dengan berlatarbelakangkan KLCC.

Senibinanya yang diinspirasikan daripada sireh junjung sememangnya cantik dan unik sekali. Apatah lagi kalau datang sini waktu malam. Dengan kerlipan lampu LED-nya yang berwarna-warni memang sesuai sangatlah untuk kalian bergambar di sini. Lokasi menarik untuk pengunjung menikmati waktu malam dengan suasana kota dari pemandangan lama dan baru Kuala Lumpur.

Laluan ini dibuka setiap hari dan ditutup mengikut waktu perjalanan Kelana Jaya LRT yang berakhir tengah malam.

Isnin – Sabtu : 5 pagi – 1pagi
Ahad / Cuti Umum : 5 pagi – 12.20 pagi

Untuk ke sini, kalian boleh naik LRT Rapid KL dan berhenti di Stesen Kg Baru. Atau boleh juga daripada Public Bank KLCC dan ikut melalui restoren NZ Curry.

Ada sesiapa yang sudah sampai ke sini? Maklumlah, tempat baru, ramai juga yang mengunjungi sini setiap hujung minggu.

Jemput tengok gambar yang sempat saya ambil semasa ke sini baru-baru ini. Gambar diambil menggunakan iPhone 11 sepenuhnya.

#ShotOniPhone11
#ShotOniPhone

Zanariah Salam
Kagum dengan senibinanya yang diinspirasikan daripada senibina Bridge of Peace di Tbilisi, Georgia.

Gambar-gambar ini adalah pemandangan yang boleh kita nikmati jika berkunjung ke Kg Sg Melayu, Johor Bahru, Johor. Nyaman, segar dan memukau mata memandang pada keindahan alam semulajadi.

Umum tahu, di sini terkenal dengan masakan asam pedasnya. Namun, disebalik itu, ada sesuatu yang menarik yang kalian harus ke sini tanpa ragu.

Datang awal pagi, dan lihatlah cantiknya matahari terbit dari sini. Memang tak boleh bawa bincang dia punya lawa. Masuk sahaja jalan kampung dicelah-celah ladang kelapa sawit, pancaran sinar cahayanya disebalik pokok memang buat hati untuk berhentikan kereta dan ambil gambar sekejap. Rugi jika dilepaskan peluang depan mata melihat ray menerobos dicelah-celah pokok. Kemudian, sampai di jeti, dengan kabus paginya yang masih ada, terlihat pula bot nelayan dengan berlatarbelakangkan bangunan pencakar langit bagaikan dipukau mata terus dibuatnya. Dah serupa macam di Hong Kong pemandangannya.

Selepas itu, naik bot dan melihat sendiri rimbunan pepohon paya bakau yang membentuk kanopi. Terpesona. Dengar deruan enjin bot, bersahutan dengan kicauan burung dan kadang kala boleh nampak ketam menyorok kat tepi dahan bakau lagi. Pengalaman pembelajaran yang tak boleh dijual beli. Lebih-lebih lagi kalau pergi semasa air pasang besar. Memang boleh masuk ke dalam lagi dan lihat sendiri keindahan yang tersembunyi bagaikan Hutan Amazon gayanya. Halakan saja kamera, smartphone atau gopro. Terindah semua dapat dirakam.

Paling menarik, dikampung inilah dahulunya laluan bagi pihak tentera Jepun yang mahu menyerang Singapura semasa Perang Dunia Kedua. Tempat tinggalan sejarah rupanya.

Saya kira, dengan bayaran RM35 seorang (pakej 1) naik bot dan menikmati pemandangan begini tidaklah merugikan. Bukan saja dapat menyusuri paya bakau, malah akan ditunjukkan cara menangkap ketam dan melihat sendiri penternakan kupang yang jarang-jarang generasi sekarang dapat rasai.

Malah menurut Puan Sharifah, tempat ini sudah dikunjungi oleh pelancong asing dari Singapura, Australia, England, Jepun, Korea, Russia, Hong Kong dan ramai lagi sudah ke sini. Rugi yang amat wei, kalau kita sendiri yang berada di Malaysia tak datang ke sini.

Salah satu tempat yang menjadi lubuk pembelajaran buat anak-anak dan diri sendiri. Nikmati alam dan kita akan merasai keindahannya yang tak terucap dengan kata-kata.

Terus hubungi :
Puan Sharifah di no 019 704 5904
Fb Page : Sungai Melayu Eco Tourism
Google map : https://goo.gl/maps/RjmqtTLXkiBERhH68

Pakej yang disediakan :

1- Boat Tour Package (RM35 seorang)
*Menyusuri paya bakau
*Menangkap ketam
*Melawat kawasan penternakan kupang
*Melawat kawasan sejarah (Tentera Jepun menjadikan kampung ini sebagai kubu untuk menyerang Singapura sewaktu Perang Dunia Kedua.

2 – Learning Package (RM25 seorang)
*Menangkap ketam
*Menjala
*Pertunjukan produk tempatan
*Membuat kraftangan

3 – Malay Kampung Trail (RM25 seorang)
*Melawat kebun sayur
*Permainan tradisional
*Pertunjukan produk tempatan

4 – Fishing Package
8.00am to 5.00pm (RM25 seorang)
8.00am to 9.00pm (RM 30 seorang)
7.00pm to 8.00am (overnight) -Termasuk 2 bilik @ rakithouse dan barbeque kitchen (RM50 seorang)

5 – Bird Watching
*Melihat burung migrasi dari November hingga March setiap tahun

Zanariah Salam
Seronok jalan-jalan explore tempat sendiri. Jom ikut #FotoOhsem.

Tiba-tiba, perasaan rindu pada Kashmir muncul. Perasaan itu datang ketika leka melihat kembali gambar-gambar yang diambil ketika di sana.

Teringat akan Shikara, pengangkutan umum jika menginap di houseboat, Dal Lake. Inilah yang dinaiki saban pagi dan lewat petang.

Masih lagi terasa ayunannya ke kiri dan ke kanan. Dengar kocakan air, kicauan burung berterbangan dan warna alam yang mempesona hati. Terbayang reflection deretan houseboat di atas permukaan tasik.

Shikara, sampan berbumbung yang boleh memuatkan hingga 6 orang bergantung pada saiz badan.

Yang sukakan pada suasana rilek menikmati alam, boleh duduk dibahagian tengah dan berangan seperti maharaja dan maharani.

Manakala yang berkehendakkan tangkapan gambar dan video menarik mata, boleh duduk di bahagian hadapan ataupun belakang berhampiran dengan pendayung Shikara. Tiada paksaan kerana itulah tujuan ke Kashmir. Menikmati alam dan pemandangannya yang cantik-cantik belaka.

Seperti tempat lain, Dal Lake punya keistimewaannya yang tersendiri. Sepadan dengan gelaran yang diberi “Jewel in the crown of Kashmir” atau “Srinagar’s Jewel.” Tasik yang paling cantik dengan berlatarbelakangkan lembah pergunungan Himalaya yang masih boleh kelihatan salji dipuncaknya walau pada apa musim pun. Indah sekali.

Teringat kisah cinta pandang pertama hanya menerusi buku catatan dalam filem Notebook apabila melihat pulau kecil yang dinamakan Char Chinar disaat mengelilingi Dal Lake. Kisah yang bukan hanya pada memperjuangkan soal cinta dalam diam, tapi juga tentang berdamai dengan diri. Dari seorang yang tegas dan keras, berubah berhati lembut disaat bersama anak kecil.

Sungguh. Seperti Notebook, cinta pandang pertama tak pernah lupus dalam ingatan apabila menyebut Kashmir. Banyak pengalaman hidup yang dapat dikutip. Bagaimana setiap musim berubah, begitulah juga pola kehidupan mereka mencari rezeki demi kelangsungan hidup.

Zanariah Salam
Memandang alam dengan fotografi.

Setiap kali travel atau jalan ke mana-mana sahaja, pastinya kita inginkan gambar menawan hati yang bukan sekadar selfie atau wefie semata-mata. Ada banyak cara dan trik yang boleh digunakan.

3 pesanan ini mungkin dapat membantu menambah baik hasil gambar bila kalian pergi travel atau jalan-jalan.

1. Cari mana-mana landmark yang menjadi ikon tempat itu. Kalau ke Melaka, apa landmark nya, bangunan merah? St Paul? atau beca Melaka? Fokus dan ambil dengan hati yang tenang. Kerana bila dah tenang, gambar pun elok kejadiannya.

2. Lihat pada kedudukan matahari. Alangkah indahnya jika dapat merakam momen sama ada terbit atau terbenam nya sang suria. Apatah lagi jika kena dengan waktunya, dapat biasan cahaya yang menyinari alam bagaikan kepingan pizza dilangit. Seronok bila tengok warna alam ni kan.

3. Gunakan apa yang ada disekeliling dalam mencipta kreativiti dalam berkarya. Nampak lopak air, jangan terus elakkan tapi hampiri ia. Kompo betul-betul, tunggu subjek lalu ataupun berdiri dekat situ. Dapat saja momen best, terus klik klik klik. Haaa, kan dapat gambar best.

Amacam? Dapat kuasai 3 pesanan ini, cukup sebagai permulaan. Kemudian pelbagaikan rentak dengan mengubah dasar melihat dari perspektif berbeza.

Dapat sesuatu? Dah dapat, share post dan tekanlah like ini supaya kawan-kawan yang lain pun dapat tahu serba sedikit juga. Boleh?

Zanariah Salam
Ambil gambar travel dengan gembira. Jomlah ikut saya next. Hehe.

Tak sah kalau ke Kashmir, tak singgah di Sonamarg. Pergi ke sini mesti terus teringat cerita Bajrangi Bhaijaan. Ala yang ada scene gunung ganang yang diliputi salji itu la.

Tak banyak subjek untuk human interest di sini kecuali kalau nak buat staging. Selebihnya, layan ambil landscape sajalah. Berdiri ditempat yang kiri kanan gunung ganang, memang boleh buat hati sejuk saja. Nak pekik jerit pun boleh kalau kat sini. Lepaskan geram orang kata. Janji siap sedia menahan muka tebal seinci nanti. Haha.

Nak ke sini kenalah naik kuda. Tapi kalau ada stamina kuat, nak berjalan kaki pun boleh. Tapi sanggup ke? Jauh wei, dengan udara agak nipis, naik bukit, turun bukit, mencabar gak. Tapi pemandangan sekeliling memang superb.

Kat sini, setiap musim berbeza pemandangannya. Kalau masa winter, penuh gunung ganang tu dengan salji. Silap-silap nak masuk ke sini pun tak boleh kalau salji tebal. Tapi masa autumn, pokok-pokok tu akan berwarna kuning merah daunnya. Masa trip lepas baru ni, boleh dikatakan dah nak penghujung summer dan nak masuk autumn. Jadinya dapatlah langit membiru dengan seketul awan pun tak ada. Cuma masa kami nak bersiap beredar dari sini, barulah awan mula muncul. Yeay.

Pacak tripod, layan buat panorama 180 darjah dengan hembusan udara dingin, lepas itu buat long exposure dengan big stopper kat tepi anak sungai itu memang jadi kegilaan buat pengemar landscape. Memang heaven. Silap-silap kalau ada cukup masa dengan keadaan mengizinkan, layan buat milky way pun best kat sini kan. Bayangkan lah.

Berada kat sini memang serba serbi lawa pemandanganya. Tak susah mana, halakan saja kamera tu ke mana-mana arah. Lawa saja kejadiannya.

Nah, saya kumpulkan gambar Sonamarg. Lebih kepada gambar gunung ganang la yea. Yang lain, saya lebihkan dengan rakaman dalam mata saja. Kalian kena sekali datang sini. Tengok sendiri apa yang mata saya nampak.

Zanariah Salam
Suka ambil gambar travel buat hati girang.

Buat mereka yang berhajat mahu ke Kashmir nanti, pergilah ke Floating Market. Tengok sendiri bagaimana suasana jual beli dalam sampan. Ini antara satu-satunya floating market yang ada di India dan mula menjadi tumpuan peminat fotografi sejak ada seorang fotografer dari Jepun merakamkan suasana di sini dalam buku panduan pelancongan yang diterbitkan di Jepun sekitar tahun 1960 lepas.

Untuk ke sini, kenalah bangun awal pagi tau. Boleh mandi cara P. Ramlee dulu kalau tak tahan sejuk. Lepas solat subuh, segeralah naik shikara. Dalam 30 – 40 minit sampailah.

Sepanjang perjalanan itu, akan ada saja momen menarik nak rakam. Sampaikan angsa yang tengah bersidang pun dah macam rupa retis gayanya kita ambil gambar dia tanpa henti. Nasiblah kau lah angsa, terserempak dengan kami. Ramai OP dengan DoP dalam shikara.

Reflection jangan cakaplah. Awal pagi, air tasik tenang. Memang jamuan dalam memori kad saja. Sambil-sambil itu, bolehlah cuba hembus nafas, kut-kut nampak kepulan asap keluar.

Ada pelbagai tanaman dijual dek kerana bagusnya ekosistem kat tasik ini. Jangan tak tahu, batas tanaman dibina secara terapung tau. Nak tengok mereka guna timbang jenis dacing pun ada kat sini.

Damai saja tengok cara mereka. Macam tak pernah runsing dengan pergolakkan yang tengah melanda sekarang. Sudah hampir lebih 50 hari dalam perintah berkurung dan kali ini antara yang teruk kena. Semua talian komunikasi, internet diputuskan kecuali land line, malah ada sesetengah tempat, bekalan elektrik dan air pun terputus. Nak beli minyak kat stesen pun khabarkan kena catu. Kita doakan sama-sama supaya mereka bebas daripada konflik ini secepat yang mungkin.

Dan waktu kami kat sana, keadaan terkawal. Ikut saja driver cakap apa. Mana tempat boleh ambil gambar kita ambillah. Mana yang tak digalakkan itu, kita rakam dengan mata saja. Mudah saja sifirnya.

Tak nak sedih-sedih, kita tengok dulu hasil gambar sikit. Macam biasa, masih lagi daripada Sony RX100vi dan ada beberapa keping gambar hasil jepritan Gopro 7. Rugi kalau kat sini tak ambil wide shoot. Banyak momen menarik. Dan sini antara tempat kesukaan saya.

Zanariah Salam
Ambil gambar travel dengan sukahati.

error: Content is protected !!