Tag

SIHAT

Browsing

Dugaan sungguh. Apatah lagi bila selama ini berusaha nak turunkan berat badan, tapi tak berhasil sebab tak tahan dengan godaan makanan yang sedap-sedap terhidang depan mata.

Nasi dagang lah, nasi lemak lah, nasi kerabu lah, mee goreng lah. Sebut saja. Macam-macam ada.

Nak makan, iya boleh. Tak salah pun. Tapi kalau kita dapat kawal jumlah karbohidrat yang diambil, kita boleh saja hilang berat badan dengan mudah.

Ada satu tips yang kawan saya beritahu. Beliau amalkan dengan makan makanan berlemak. Mula-mula itu tak percayalah juga. Gila kau, makan lemak boleh kurus. Macam tak logik pun ada kan.

Tapi rupanya, bila dia terangkan satu persatu, ooooo, dengan makan lemaklah kita boleh cepat kurus. Sebab kita nak lemak itu yang jadi tenaga, bukan karbohidrat. Bila lemak itu dah bertukar jadi tenaga, secara tak langsung, berat badan akan berkurangan dengan sangat cepat. Tapi lemak bukan sebarang lemak, lemak baik tau yang kita makan.

Habis itu, nak kena kurangkan makan nasi ke? Mana boleh, nasi itu kan makanan ruji kut.

Awak, boleh saja gantikan nasi itu dengan cauliflower atau bunga kobis. Cincang halus bunga kobis itu dan kemudian masaklah buat seperti resepi nasi goreng. Sedap rupanya. Yummy.

Banyak lagi beliau kongsikan tempoh hari. Duduk depan dia, dengar dia cot cet cerita tak sudah, gembira sangat-sangat. Sebab dia dapat turun 6kg dalam tempoh 6 minggu. Siap cakap lagi, yang bacaan kencing manis dia pun dah semakin bagus, sekitar 5.4 – 5.9 saja. Happy sungguh. Tengok pun dah makin aktif dah sekarang. Ke sana ke sini buat aktiviti luar, outing dengan kawan-kawan.

Itulah kelebihan diet keto yang beliau amalkan. Kalau ada kawan-kawan nak tahu lebih lanjut, boleh terus tengok apa lagi dia cerita kat sini. Ebook tentang Diet Keto, khas panduan asas untuk bermula.

Siap ada 21 resepi sedap yang boleh dicuba. Fuh, memang boleh pakai baju saiz idaman masa raya nanti ini.

Zanariah Salam
Suka minum jus avocado.

error: Content is protected !!