Tag

membaca

Browsing

Buat mereka yang suka membaca, pilihan buku yang tepat tentu menjadi perkara utama yang harus diutamakan. Iyalah, mahu belanjakan sejumlah wang untuk pembelian buku. Ada orang berkira dan ada yang tak kisah. Masing-masing dengan citarasa dan pilihan tersendiri. Janji kalian semua membaca. Okay saja.

Nah, ini ada antara tips yang boleh digunapakai untuk memilih buku untuk dibaca. Ini bukanlah perkara yang mesti buat, tapi ia lebih kepada sedikit perkongsian yang boleh kita semua guna pakai. Ikut keserasian masing-masing. Membaca itu ada pelbagai cara. Ada orang suka pada buku fizikal, tak kurang juga pada buku digital. Terpulang. Yang penting, membaca.

Okay, kita berikan 10 tips naaa.

1. Baca ulasan tentang buku tersebut. Boleh lihat di goodreads dan ulasan yang kawan-kawan berikan di media sosial. Google pasti jumpa. Namun bagi sesetengah orang, apabila beliau sudah serasi dengan konsep yang dibawakan oleh satu-satu penerbit atau penulis, pastinya beliau akan membeli buku-buku yang penerbit atau penulis tersebut terbitkan.

Antara ulasan pembaca buku di halaman Goodreads.com

2. Buku yang ada dipasaran mahal? Tanya diri sendiri, adakah kalian akan berulang kali baca buku tersebut. Jika ya, teruskan membeli tanpa ragu. Pastinya ia satu pelaburan yang berbaloi. Saya sendiri pernah beli satu buku berharga seratus ke dua ratus lebih kerana memang akan ulang baca dan tengok isi yang ada dalam buku itu. Ini belum lagi dengan buku-buku fotografi yang memang diakui agak mahal harganya. Tapi pembelian berbaloi kerana kita tahu ilmu yang kita mahu ada di situ. Jika mahu, belilah buku ketika penerbit buat jualan promosi. Mahu? Saya ada senarainya.

3. Lihat pada isi kandungan buku. Dari situ boleh menambahkan satu lagi poin kenapa harus membaca buku tersebut.

Antara isi kandungan dalam buku “Aku Mahu Membaca 1000 Tahun Lagi”

4. Terus baca mana-mana bahagian yang kalian mahu bagi buku-buku non fiksi. Kita tentukan sendiri bagaimana mahu mencipta kebahagiaan dengan membaca.

5. Tidak perlu untuk baca buku dari kulit ke kulit. Kita sesuaikan membaca ikut diri sendiri.

6. Jika sudah mulai bosan membaca satu buku, tinggalkan terus buku itu, dan carilah buku lain. Jangan kerana satu buku, hilang mood kalian untuk buku-buku lain.

7. Mulakan dengan membaca buku yang nipis supaya momentum membaca terus kekal. Kita berada di zaman teknologi di hujung jari. Banyak gangguan dan kadangkala tidak tahan godaan pada media sosial.

8. Tidak salah untuk membaca beberapa buku serentak. Ikut gaya dan rentak masing-masing. Kita mahukan kebiasaan membaca wujud dalam diri. Apabila sudah biasa, kita akan mudah untuk terus baca buku tanpa henti.

9. Buat catatan tentang apa yang dibaca. Seringkas membuat nota berdasarkan ayat atau perkataan menarik yang ada dalam buku memadai untuk kita faham apa yang kita baca. Kalau jumpa perkataan yang best, saya akan simpan dan tulis dalam google keep.

10. Buku yang kita tak baca hari ini, mungkin akan kita baca kemudian hari. Berikan ia masa dan kalian akan terperanjat apabila melihat hasilnya kemudian. Seperti musim PKP dek kerana CoVid-19, tak sangka, ramai yang mencari buku untuk membunuh kesepian. Malah dikatakan jualan buku online juga meningkat naik. Satu perkembangan yang sangat-sangat bagus. Semarakkan #MalaysiaMembaca

Ada lagi tips daripada kalian? Jom kita kongsikan.

Zanariah Salam
Baca sikit-sikit setiap hari. Yang penting konsisten.

Margaretta Gauthier⁣⁣.

Watak yang diceritakan sebagai seorang perempuan yang sangat cantik tapi hidup dalam kemiskinan.

Keadaan memaksa beliau terjerumus ke lembah hina hingga menjadi ratu di kota Paris. Namanya disebut dan digilai ramai lelaki.

Hidupnya menjadi mewah hasil kekayaan yang diberikan oleh lelaki yang mendampinginya. Beliau bersumpah untuk membenci lelaki lantaran itu.

Hinggalah satu hari beliau sakit dan doktor menyuruhnya untuk berubat. Di situ, nasib beliau mula berubah apabila bertemu dengan Hertog Mohan yang baru sahaja kematian anak perempuannya.

Hertog Mohan yang kesedihan bagaikan mendapat kehidupan baru apabila bersua dengan Margaretta yang wajahnya mirip betul arwah anaknya. Dibawanya Margaretta ke rumah indah, terpencil daripada pergaulan ramai.

Hidup Margaretta mula berubah daripada zaman gemilangnya dahulu. Lebih tenang menjalani hidup tanpa ada lelaki lain yang mendampinginya.

Hinggalah satu hari, Armand Douval, lelaki bangsawan hadir dalam hidupnya yang bersungguh dan ikhlas kepadanya.

Margaretta jadi takut. Takut untuk jatuh cinta kerana

“Setelah saya kenal akan dikau, Armand, tahulah saya bahawa engkau ini anak muda yang mulia lagi budiman. Engkau cintai diriku ialah semata-mata buat diriku, bukan engkau cintai diriku untuk dirimu.⁣⁣”

Pengakhiran cerita ini tragis apabila janji untuk hidup semati, gagal dipertengahan jalan lantaran hadirnya ayah Armand yang keliru antara kasih anak lelaki atau anak perempuannya. Dua-dua beliau sayang.

Salahkan ayah Armand yang mahukan kehidupan yang bahagia buat anak-anaknya?

Hinakah perempuan yang dilahirkan cantik?

Salahkah bercinta?

Apa makna setia?

Margaretta Gauthier karya Alexander Dumas Jr., dan terjemahan oleh Hamka.

Buku yang baru saya habis baca pagi tadi. Alhamdulillah, bacaan saya untuk karya-karya Hamka bertambah. Lengok bahasa yang mudah difahami. Iya, Hamka menulis dalam bahasa Melayu lama.

Naskhah ini baru siap dicetak oleh Jejak Tarbiah.

Buku Naif, oleh Kak Mimi Salleh menjadi pilihan saya untuk bacaan ke-14. Diterbitkan oleh Dua Penulis.

Buku tentang pengalaman seorang gadis Melayu yang berdepan dengan stigma dan prejudis di bumi Amerika Syarikat.

Saya tidak belajar hingga ke luar negara, tapi membaca buku ini saya faham bagaimana hidup seorang di luar, berjauh kilometer dengan keluarga dan paling utama, sebagai seorang gadis Melayu Islam yang bertudung.

Menyebut Amerika Syarikat sudah pasti banyak perkara yang terlintas difikiran. Budaya mereka, cara hidup, pergaulan, pertuturan malah cara makan, ahh itu semua boleh buat orang hilang arah jika tak kuat iman.

Menyelusuri pengalaman yang penulis lalui ketika belajar di Illinois State University (ISU) seronok untuk dibaca. Ada sisi yang hampir sama berlaku ketika saya mula-mula melangkah buat pertama kali ke universiti dahulu. Walaupun hanya di KL, berbeza lokasi, yang jaraknya lebih kurang 320km sahaja daripada JDT, ia cukup memberi pengalaman bererti buat saya. Itulah kali pertama jauh dari keluarga. Maklumlah, budak sekolah harian, lepas SPM baru masuk asrama. Serba serbi nak kena buat sendiri di KL.

Kenangan di universiti, pastinya memberi seribu satu kisah menarik. Ia tentang hidup. Tentang mencari ilmu untuk hala tujuan kerjaya dan makna hidup.

Dan ia tentang naif. Yang boleh membawa kepada sesuatu yang bersifat bagus mahupun yang lucu. Malah boleh juga tentang pegangan diri.

Setiap orang pastinya ada sisi naif yang pelbagai. Sama ada ketika di sekolah, ketika di alam perkerjaan mahupun ketika dalam kejiranan sekarang.

Bacalah Naif. Sesuai sangat untuk dihadiahkan buat anak-anak yang mahu ke luar negara atau sesiapa sahaja supaya mereka ambil iktibar dari cerita dalam buku ini. Terus ke duapenulis.com untuk memesan senaskah.

Hari ini PKP ke 29, bermulanya PKP fasa ke-3. Kita semarakkan #MalaysiaMembaca dengan #dudukrumahbacabuku, boleh semua?

Zanariah Salam
Tenung rak buku dan senyum sikit.

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sudah pun melalui minggu ke-tiga. Sejak 18 Mac hingga kini, 10 April 2020, sudah hari ke 24, semua rakyat Malaysia diarahkan untuk duduk di rumah bagi mengawal penularan wabak virus Covid-19 daripada terus meningkat naik.

Buat mereka yang sudah biasa duduk di rumah, mungkin tidak terasa sangat. Namun bagi mereka yang inilah kali pertama berhadapan dengan situasi begini, bagaikan satu cabaran untuk diam dan berada di rumah sepanjang masa.

Tak biasa. Nak buat apa yea?

Itulah yang menjadi tanda tanya.

Kerja yang perlu disiapkan sudah selesai. Masa ada banyak lagi terluang.

Nah, saya cadangkan untuk kalian mulai membaca.

Ini antara cadangan buku-buku dalam lingkungan motivasi, self help, kisah hidup, kerohanian dan fotografi yang kalian boleh baca sempena PKP ini. Saya sudah baca sebahagian buku-buku ini. Saya sertakan sekali link supaya mudah untuk kalian beli dan baca.

Buku Motivasi, Self Help dan Kisah Hidup. Dapatkan terus daripada Dua Penulis di https://duapenulis.com/
1. Bangkit Selepas Gagal
2. Misi Menjadi Minimalis
3. 2020 Projek Orkid: Masih Ada Yang Sayang
4. Projek Lavender – Kisah Kanser
5. Projek Lavender 2: Kanser, Catatan Hati Tentang Reda
6. Naif

Buku-buku motivasi, kisah hidup dan self help daripada duapenulis.com

Buku Kerohanian
1. Tafsir Al-Quran Al-Fatihah TGNA
https://tafsirtokguru.com/link/ProjekTafsir

Tafsir Al-Quran Al-Fatihah TGNA

2. Tafsir Al-Quran 3 Qul TGNA (Pre-Order)
https://tafsirtokguru.com/3qul/link/ProjekTafsir

Tafsir Al-Quran 3 Qul TGNA

3. Siri Kembara Menuju Allah oleh Ustazah Asma Harun (pre-order)
https://asmaharun.com/buku/jangantunggu

Siri Kembara Menuju Allah oleh Ustazah Asma Harun

Buku-buku Indonesia dan buku karya Hamka.
1.Karya Hamka terbitan Jejak Tarbiah dan juga Indonesia
bit.ly/BukuBuyaHamka

Karya-karya Hamka Terbitan Jejak Tarbiah

2. Buku-buku best seller Jejak Tarbiah yang meliputi siri motivasi, sejarah, membaca, kahwin, buku-buku Indonesia seperti Tere Liye, Set Box Andrea Hirata, Habiburrahman dan lain-lain lagi.
bit.ly/BukuJT

Antara buku-buku best seller Jejak Tarbiah
Kombo buku Membaca yang harus ada dalam koleksi.

Buku Fotografi Pocket Guide
1. Digital Photography
bit.ly/BukuFotografi

Buku Fotografi Bersaiz Poket

Selamat membaca dan jadilah rakyat yang membaca.

Zanariah Salam
Membaca sebagai terapi.

Risalah Malaysia Membaca, bacaan ke-13. Terbitan Jejak Tarbiah.

Buku ini tentang kompilasi penulisan 8 orang pencinta buku yang bukan calang-calang orangnya dalam bercerita bagaimana dengan membaca, boleh mempengaruhi hidup mereka hingga kini. Apa buku yang mereka baca, apa pengisian yang mereka perolehi dan bagaimana begitu bersemangat untuk terus membaca tanpa jemu. Ada pemangkin yang mereka pegang?.

Seperti pesan Hamka,

Membaca buku-buku yang baik bererti memberi makanan rohani yang baik.

Membaca itu jambatan ilmu. Ungkapan yang kita sering dengar ketika di sekolah. Namun, kenapa masih rasa malas membaca?

Tidak wujud negara maju sekiranya tiada generasi muda yang bersahsiah mulia, berfikir matang dan mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi. Ciri-ciri ini tidak lain tidak bukan, hanya lahir daripada tabiat membaca.

Buku yang harus dibaca untuk menjentik rasa kecintaan dengan membaca. Malah buku ini wajib kalian ada beserta dua buah buku lain, Projek Bibliofil dan Aku Mahu Membaca 1000 Tahun Lagi. Kedua-dua buah buku ini saya sudah baca sebelum ini. Berkait antara satu sama lain dalam menyemarakkan rasa untuk terus membaca.

Kombo buku Membaca yang harus ada dalam koleksi.
Projek Bibliofil
Aku Mahu Membaca 1000 Tahun Lagi

 

Menarik? Di mana boleh dapatkan ya?

Dapatkan terus di bit.ly/AkuMahuMembaca.

Jom sama-sama jayakan #MalaysiaMembaca.

Zanariah Salam
Membacalah.

Membaca buku ‘Aku Mahu Membaca 1000 Tahun Lagi’ memberi keindahan buat pecinta dan pembaca buku.

Buku yang menyalakan sumbu rasa untuk membaca.

Bagaimana dengan membaca, kita boleh mengembara, merasai pengalaman menarik, buat aktiviti yang menyeronokkan dan berada dalam komuniti yang sihat.

Buat yang baru berjinak mahu membaca, bacalah buku ini.

Ini adalah buku keduabelas saya dalam edisi ke-2, #misi14hari.

Jom baca di rumah. Pilih buku dan bacalah.

Cari di sini bit.ly/AkuMahuMembaca. Buku ini berharga RM20 selepas promosi. Rugi tak baca.

Zanariah Salam
Belajar lagi.

Edisi ke 2, #misi14hari.

Buku ke sebelas.

Kali ini saya pilih buku Falsafah Syaitan, HAMKA.

Buku ini sangat simbolik dalam mentafsirkan bagaimana syaitan memperdayakan umat manusia. Setiap ayat yang ditulis HAMKA mudah untuk difahami. Buku ini ditulis dalam bahasa melayu dengan panduan DBP. Malah Hamka juga menulis dalam bahasa melayu lama.

Buku ini diterbitkan semula oleh Jejak Tarbiah daripada karya asal HAMKA yang bertajuk Penuntun Jiwa.

HAMKA menulis tentang 9 tajuk yang berkait rapat dengan perang mental dan jiwa dalam hati manusia. Tentang muflis, falsafah syaitan, memburu harta, bakhil, lupa, syurga dan neraka, tawakal, perjuangan dan korban keyakinan.

Dengan harta, manusia boleh jadi gila.

Orang yang bakhil, jiwa dan raganya hanya pada harta. Dan ini adalah penyakit yang boleh memutuskan perhubungan. Bakhil, perosak kepada agama. Perosak kepada masyarakat. Perosak kepada bangsa dan tanah air.

Manusia juga mudah lupa. Susah mohon dibantu, bila senang mula lupa diri.

Muflis di dunia boleh diubati. Asalkan jangan putus pengharapan. Tapi muflis di akhirat, meratap hiba tak berguna lagi. Merana diri.

Naskah yang sesuai dibaca ketika PKP ini untuk kita selami sendiri. Bagaimana aspek penyucian jiwa yang manusia perlukan, supaya kita menang dalam perang mental ini. Berhadapan dengan syaitan, musuh yang tidak kelihatan, tapi licik dalam mengatur langkah.

Boleh terus perolehi senaskah ini di bit.ly/BukuBuyaHamka. Ada diskaun 20% hingga 14 April 2020.

Zanariah Salam
Belajar lagi.

Edisi ke-2 #misi14hari. Tak sangka. Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan lagi dua minggu hingga 14 April 2020. Maknanya dalam tempoh ini, saya kena tambah lagi bahan bacaan.

Apa yang saya baca?

Buku kesembilan dan kesepuluh. Wow. 2 buku sekaligus wei.

Kenapa 2, bukan 1? Saya ceritakan.

Projek Lavender : 22 Kisah Pejuang Kanser Yang Cekal Melawan
Projek Lavender 2 : Kanser, Catatan Hati Tentang Reda

Membaca buku kisah hidup tentang pesakit atau ahli keluarga yang menghidap kanser.

Sakit adalah ujian. Ada yang menerimanya sebagai tanda Allah kasih pada hambanya. Diuji kerana Dia tahu kita mampu untuk melaluinya. Reda dan cekal melawan dalam mengharungi hari mendatang dengan tabah.

Membaca 2 buah buku ini menyedarkan bahawa sihat itu adalah nikmat yang harus sangat sangat dihargai sebaik mungkin.

Menyelami bagaimana penulis menzahirkan kisah hidup mereka, memberi motivasi diri untuk bersyukur dengan segala nikmat yang Allah beri. Sebuah inspirasi untuk mereka di luar sana tentang pesakit yang tak pernah putus asa dalam mengharungi detik yang sukar. Selagi ada hari esok, ada harapan baru buat mereka.

2 buah buku yang boleh kalian baca. Buat yang tak kental hatinya, mudah koyak emosi, bacalah berselang. Kemudian makan jajan sekejap, happy happy sikit, lepas itu sambung baca.

Buku yang pernah menerima Anugerah Buku Negara 2019 (buku umum terbaik, inspirasi) dan buku perawatan jiwa ini boleh kalian terus dapatkan melalui di duapenulis.com. Beli terus 2 buku ini atau lebih mana-mana judul yang lain, boleh dapat diskaun ketika tempoh PKP ini.

Kita selami sama-sama kisah mereka, tentang perjuangan mereka yang tidak berhenti berusaha. Sangat memberi inspirasi untuk terus positif.

Saya ambil gambar dan gabungkan 2 buku ini sebelah menyebelah. Nampak kan, kenapa kena beli 2 buah buku ini sekaligus?

Zanariah Salam
Membaca merawat jiwa.

Lagi sekali buku Nat Geo menjadi pilihan untuk bacaan buku kelapan dalam #misi14hari.

Buku Dawn to Dark Photographs, The Magic of Light.

Jika diikutkan jangkaan, hari ini 31 Mac, tamat sudah #misi14hari sejak 18 Mac lepas. Tapi kemudian kerajaan menyambung lagi tempoh PKP hingga 14 April, jadinya saya bercadang untuk sambung misi 14 hari saya, dengan edisi ke 2. Kita tengok berapa bacaan lagi boleh baca. Hehe.

Hampir lebih kurang 2 minggu tak keluar rumah. Duduk diam dan baca buku. Ada ketika tangan ini gatal tengok website online. Nah, terbeli lagi 4 buah buku. Pesan hari Khamis lepas, Ahad dan semalam sudah sampai. Sementara penerbit buat harga diskaun, baiklah dirembat sebaiknya peluang yang ada. Dan akhirnya bertambah lagi bilangan penempatan umat di rak buku. Adoi.

Dan nak datangkan semangat idea ambil gambar supaya tak lupa, saya pun mengembara sekejap melihat gambar-gambar daripada buku Nat Geo untuk bacaan kelapan saya kali ini.

Buku yang sepenuhnya ada gambar-gambar power dari waktu subuh hingga ke malam. Nak nangis rasa tengok gambar begini.

Kalau nak diikutkan gambar-gambarnya simple saja. Tapi menusuk ke hati dalam setiap halaman. Dari satu muka surat ke halaman seterusnya, ya ampun, begitu banyak momen dan keindahan alam yang sangat sangat cantik dirakamkan.

Semudah komposisi, bacaan exposure yang betul dan berada di lokasi yang sepatutnya, karya yang dihasilkan memang speechless.

Leka tengok. Dalam hati tengah berangan nak ada sekeping gambar macam ini juga. Lepas itu terus belek hard disk, tengok gambar travel lepas. Banyak lagi nak kena baiki. Banyak lagi nak kena explore. Banyak lagi nak kena belajar.

Nanti PKP selesai, semua dah okay, kita mulakan kembali operasi.

Oh ya, buku ini saya beli masa BBW tahun lepas. Buat sesiapa yang mencari, mungkin boleh tengok online di BookXcess.

Selesai bacaan kelapan. Buku bergambar, berkulit keras, buat menambah input di kepala untuk misi akan datang.

Zanariah Salam
14 hari, selesai baca 8 buah buku. Okaylah kan.
Buku seterusnya apa ya?

Soalan :
Apa kita kena buat lepas baca buku? Ada idea yang best best tak? Iyalah, sudah baca sejumlah buku, apa manfaat yang boleh kita buat. Cuba beritahu.

Jawapan :
Ada banyak cara. Ini antaranya yang saya rasa boleh kita sama-sama praktiskan. Mari kita sama-sama buat.

1. Tulis semula nota kecil setiap kali jumpa ayat atau perkataan yang kita rasakan menarik sekali semasa membaca. Ia secara tak langsung memperkuatkan kosa kata dan merangsang minda kita untuk terus berfikir yang baik-baik. Boleh juga simpan dalam telefon supaya mudah nak rujuk nanti.

Malah, perkataan itu akan dapat kita gunakan untuk membina ayat-ayat dalam media sosial. Lebih banyak kosa kata terkumpul dalam kepala, lebih mudah proses untuk kita menulis nanti.

2. Tanya soalan berkaitan apa yang kita baca. Mungkin jawapan pada persoalan kita ada pada perenggan atau bab berikutnya. Bila kita kerap utarakan soalan, kita akan mencari jawapan sehabis baik. Tengok cara budak kecil bertanya soalan. Haa, macam itulah yang kita pun sama boleh buat.

Cara ini juga meransang kita untuk kekal fokus membaca. Sebab ada soalan nak dicari jawapannya. Tak percaya, cubalah.

3. Cuba buat anekdot atau apa saja berkaitan bila jumpa mana-mana perkataan yang menarik hati. Haa, mana tahu ada nukilan yang tak disangka terhasil. Jangan disangka dalam hati tak ada taman. Gitu.

Silap-silap terhasil satu buku puisi hasil nukilan sendiri. Haa, mana tahu kan. Tak cuba tak tahu.

4. Lepas habis baca buku, buatlah review berkaitan buku yang dibaca. Dari situ kita faham setakat mana kita faham apa yang dibaca atau sekadar baca gitu saja. Haaa.. kena fokus ni. Hehe.

Ini yang selalu saya praktiskan. Walaupun masih baru mencuba, bila kerap buat akan rasa seronok. Sebab apa? Kerana kita dah mula tahu nak susun ayat macam mana dan seterusnya memperbaiki diri dalam menulis sedikit sebanyak. Biar sikit tapi konsisten, hasil pun menawan.

Macam mana? Dapat sesuatu secara tak langsung tak? Mana tahu ia membantu supaya kita tak lupa apa yang dibaca dan manfaatkan sebaik-baiknya ilmu yang baru dihadam.

Zanariah Salam
Amalkan jom.

error: Content is protected !!