SEKETIKA DI STESEN KERETA API DI INDIA

96

India. Serba serbi menarik untuk dirakamkan. Memotret tempat-tempat cantik, mengenal budaya dan cara hidup mereka yang tak pernah habis setiap kali kunjungan ke sini.

Kerana gambar-gambar Steve McCurry, fotografer yang terkenal dengan gambar The Afghan Girl, menggerakkan hati saya dengan sukanya untuk cop passport India sebanyak 6 kali tanpa sedar.

Bermula daripada tahun 2015 hingga 2019. Satu kali perjalanan atas urusan kerja ke Mumbai (pada Jan 2016), tiga kali ke Kashmir (April 2018, Okt 2018 dan Sept 2019) dan baki yang dua ke New Delhi, Agra, Puskhar, Shimla, Jaipur dan Jodhpur (Feb 2015 dan Nov 2016).

5 kali ke sini atas tiket fotografi semata-mata bersama kawan-kawan sehobi. Pengaruh gambarnya begitu kuat. Mahu ada koleksi gambar seperti dia. Lebih lagi apabila saya membelek satu bukunya yang bertajuk Steve McCurry, The Iconic Photographs yang kini ada dalam simpanan. Beli di Kinokuniya dengan harga dua ratus lebih duit Malaysia. Sanggup.

Pada Nov 2016, kunjungan ke India yang ketiga kalinya, saya beritahu kawan untuk masukkan Stesen Kereta Api New Delhi dalam iteneri pada hari terakhir di sana. Tidak lengkap kembara sebagai seorang pemburu gambar, jika tidak ke sini. Dinobatkan sebagai stesen kereta api utama di New Delhi, di sinilah antara lokasi terbaik melihat India. Terbayang sudah gambaran rakaman yang bakal saya ambil.

Berangan itu percuma, moga mimpi berhasil.
Buat peminat street photography atau fotografi jalanan, kedatangan ke India umpama masuk ke sebuah universiti. Mahu lulus mudah. Perhatikan pada momen dan aksi mereka yang bersahaja dan begitu natural dalam rakaman lensa kamera. Apatah lagi apabila padanan pemakaian baju mereka yang berwarna-warni dan terang benderang warnanya. Pantang nampak merah, kuning, hijau, laju sahaja tangan ini mengetik shutter.
Tiba di stesen, kami perlu membayar sejumlah wang (saya tak ingat berapa rupee) untuk mendapat akses masuk ke dalam secara dekat. Peluang yang ada, memang gunakan sehabis baik merakam apa sahaja.

Kereta api datang dan pergi, lalu berhenti di stesen. Menurunkan penumpang dan kemudian penumpang lain pula masuk. Ada yang datang berkeluarga, ada yang sendiri. Ada yang berkumpul selonggok di penjuru dengan sejumlah beg seperti mahu pindah. Ada yang bawa beg sandang sahaja.

Ringkas gayanya.

Pengangkutan yang menjadi nadi penghubung dari satu daerah ke satu negeri lain. Ada merah, hijau, biru warna gerabaknya. Kereta api menjadi pilihan walaupun jam perjalanannya jauh dan memakan masa. Ada yang menggunakannya sekadar untuk melancong, berjalan sambil mengisi masa yang ada. Ada pula yang menggunakannya untuk balik ke kampung. Menjenguk ibu bapa, saudara mara, setelah lama berada diperantauan. Masing-masing dengan tujuan dan niat yang berbeza tapi melakukan perjalanan menggunakan pengangkutan yang sama. Berbeza hanya pada tempat duduk. Mahu yang kelas pertama, kelas kedua atau kelas ketiga. Tepuk poket tanya.
Saya berjalan di tepi landasan dan memerhati. Dari jendela yang berpalang, ada mata mengintai ke luar tingkap. Merenung yang entah apa pun tak pasti.
Tingkap menjadi pemisah buat sang pemerhati dan juga yang memerhati.
Setiap pandangan mata mereka berbeza. Ada yang kelihatan gembira, duka, sedih dan serba serbi dengan seribu satu cerita yang hanya mereka sahaja yang tahu.
Melihat dunia menerusi lirikan mata mereka. Apabila mata bertentang, mungkin barangkali mereka tertanya-tanya juga siapakah gerangan perempuan bertudung yang menghalakan kamera ke arah mereka ini? Gaya seperti wartawan tak berbayar. Serius dan tak lekang dengan kamera di tangan. Menyibuk saja lagaknya.
“Hai, take photo?” Ringkas sahaja saya bertanya. Jika mereka diam dan senyum, terus rakaman dibuat tanpa berlengah. Namun, ada kalanya, mereka menggeleng tanda tidak mahu. Akur dan saya terus berlalu pergi. Tak perlu nak bergaduh mengapa tak boleh. Kita tenang-tenang sahaja dan cari momen lain.
Seketika, pandangan saya terlepas jatuh ke landasan. Terlihat beberapa ketulan “emas” yang tak bersinar. Cepat-cepat sedar diri, “Hey, ini bukan lombong emas untuk kau tenung lama-lama, okay.”

Terus berpaling ke tempat lain dan selera nak makan kekacang yang dibeli terus mati seketika. Nak teguk air pun tak jadi. Penangan “emas” seakan bom jangka yang tidak menyenangkan.

Tapi itulah India. “Kejutan” yang sudah dijangka sepertimana yang telah diberitahu kawan sebelum ke sini. Berhati-hati dengan pandangan tanpa sedar sebegini katanya. Boleh murung sekejap dibuatnya.

Jujurnya, walau beratus gambar diambil, saya masih belum berpuas hati dengan koleksi yang ada. Masih ada beberapa impian gambar yang mahu dirakamkan, tidak lagi diperolehi. InsyaAllah, suatu hari nanti. Jika tidak di India, mungkin di tempat lain. Doakan!

Comments are closed.